Usein kysyttyä - GlobalConnect Finland
YksityisilleYrityksille

Tilaaminen

Miten tilaan kuituyhteyden?

Valokuituliittymän tilaaminen on helppoa: Siirry “Tarkista saatavuus” -portaaliin, anna osoitteesi ja tarkista, voitko tilata kuidun kotiisi jo nyt. Jos talosi on toiminta-alueellamme, tulet seuraavaksi tilaussivulle, josta saat tietoa voimassa olevista tarjouksista, hinnoista ja sopimusehdoistamme.

Jos emme vielä toimi alueellasi, voit osoittaa kiinnostuksesi täyttämällä yhteystietolomakkeen. Pidämme huolta, että sinuun ollaan yhteydessä heti, kun aloitamme myyntikampanjan alueellasi.

Tarkista saatavuus

Tilasin valokuidun, mitä nyt tapahtuu?

Mikäli alueellesi on tehty rakentamispäätös, sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen suunnittelemme kuituverkon laajentamisen alueellesi ja lukitsemme hankkeelle urakoitsijan. Rakentamisen aikana urakoitsijamme ottaa sinuun yhteyttä sopiakseen kanssasi tontillasi tehtävästä kaivuutyöstä. Tonttikatselmuksen aikana suunnittelemme myös julkisivuun asennettavan laatikon paikan ja asennamme taloon sisälle tulevan kuituvastaanottimen. Kun tämä on tehty, kaivamme kuitukaapelin ja puhallamme kuidun, kytkemme kuidun käyttöön ja siistimme jälkemme tontilla. Jos olet tilannut laajakaistapalvelut ennakkoon, internetyhteys aktivoituu käyttöösi välittömästi.

Mikäli alueellesi ei vielä ole tehty rakentamispäätöstä, odotamme, että saavutamme tarpeeksi korkean tilaajamäärän alueeltasi rakentamispäätöksen valmistelun aloittamiseksi.

Lue lisää:

Valokuidun toimitus vaihe vaiheelta


Hinnasto

Mitä valokuitu maksaa?

Kiinteistökohtaiset hinnat löytyvät osoitehausta. Jos olet jo tilannut kuituliittymän, löydät hinnan tilausvahvistuksestasi. Rakentamisen alkaessa alueellasi valokuidun asennushinta nousee. Suosittelemmekin hyödyntämään ennakkotilaajan edun, jolloin asennushinta on huomattavasti edullisempi.

Valokuituyhteyden asentamisen jälkeen maksat vain mahdollisesta itse tilaamastasi nettiliittymästä, et muusta. Emme peri valokuidun ylläpitämisestä vuokraa tai muita kuluja.

Mitä laajakaista maksaa?

Tarvitsemasi laajakaista- ja TV-palvelut voit valita verkossamme toimivien operaattorien joukosta.

Tutustu palveluntarjoajiin ja hinnastoon täältä.

Sopimuskauden päätyttyä tilaus jatkuu automaattisesti normaalihintaisena toistaiseksi voimassa olevana kuukauden irtisanomisajalla. Huomioithan, että sopimuskauden jälkeen liittymähinta on voinut muuttua. Kuukausimaksu aina kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaan.

Voinko vähentää valokuidun asennuksen kotitalousvähennyksessä?

Valokuidun asennuksen työvoimakulut ovat vähennyskelpoisia kotitalousvähennyksessä. Voit ilmoittaa ne veroilmoituksessa. Lisätietoja saat osoitteesta vero.fi.

Olen tilannut valokuidun, mutta olen muuttanut mieleni. Voinko peruuttaa tilaukseni?

Sinulla on oikeus kuluttomaan peruutuksen 14 vuorokauden sisällä tilauksenteosta. Tämän jälkeen perimme sopimusehtojen mukaisen peruutusmaksun tilauksen peruutuksesta. Peruutusmaksun suuruus riippuu siitä, onko alueellesi tehty myönteinen rakentamispäätös.

Entä jos myyn taloni, ennen kuin valokuitu on asennettu?

Tilaus on mahdollista siirtää uuden omistajan nimiin. Tällöin nykyinen omistaja täyttää yhdessä uuden omistajan kanssa siirtolomakkeen, jonka saat ottamalla yhteyttä asiakaspalveuumme. Näin tilaus saadaan siirrettyä uuden omistajan nimiin. Mahdollisissa purkutapauksissa nykyisen omistajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sopimuksen purkamiseksi.

Lue lisää:

Asennus + nettiliittymä = valokuidun hinta

Valokuitu mahdollistaa nopean laajakaistayhteyden


Toimitus

Miten pitkä toimitusaika valokuidulla on?

Toimitusaika vaihtelee aina riippuen hankkeesta ja tilauksen ajankohdasta, sillä esimerkiksi tarvittavien viranomaislupien käsittelyajat vaihtelevat. Lisäksi maankaivuutöiden toteuttamisajankohta riippuu sääolosuhteista, joten hankkeen aikataulutuksessa on otettava huomioon vallitsevat vuodenajat. Verkon laajentaminen alueelle vie kuitenkin tavallisesti noin 6-12 kuukautta.

Takaatteko toimituksen kerrotun ajan sisällä?

Annettua toimitusaikaa ei aina ole mahdollista taata, koska siihen vaikuttavat monet ulkoiset tekijät. Tavoitteenamme on kuitenkin aina toimittaa valokuitu alueellesi ilmoittamassamme aikataulussa. Jos olemme jostain syystä myöhässä, saa asiakkaamme siitä aina ajankohtaisen tiedon. Sitoudumme kuitenkin toimittamaan valokuidun kotiisi 24 kuukauden sisällä tilauksen vastaanottamisesta, edellyttäen, että meistä riippumattomia viivästyksiä ei hankkeen aikana ilmene.

Lue lisää:

Valokuidun toimitus vaihe vaiheelta


Rakentaminen

Miten asentaminen tapahtuu? Saanko itse päättää, missä ja milloin tontillani kaivetaan?

Kun tonttikatselmus on ajankohtaista, urakoitsijamme ottaa yhteyttä sopiakseen kanssasi ajan tonttikatselmusta varten. Sen aikana käytte yhdessä läpi mihin kohtaan kuitukaapeli kaivetaan, mistä kohdasta kuitu tuodaan sisään taloon ja minne kuituvastaanotin sijoitetaan. Tavoitteenamme on aina kaivaa mahdollisimman lyhyt oja. Reitti suunnitellaan kuitenkin aina yhdessä asiakkaan kanssa.

Miten syvälle kaivatte tontillani?

Valokuitu asennetaan tontilla 30cm syvyyteen.

Haluan itse asentaa putken kuitua varten. Mitä tulee ottaa huomioon?

Halutessasi voit minimoida kuiturakentamisen haittoja tontillasi asentamalla 30–40 cm syvyyteen läpimitaltaan 50–110 mm sileäpintaisen muoviputken (esim. sadevesiputki). Lujuusluokan suosittelemme olevan SN8, jotta putki säilyy käyttökelpoisena. Asentamistyötä helpottaa, jos putkessa on valmiina vetonaru.

Putken toisen pään tulisi olla läpiviennin sijainnin luona ja toisen pään tontin rajan läheisyydessä. Putken päät tulee suojata vedenpitäviksi esimerkiksi teippaamalla. Voit merkata putken molemmat päät esimerkiksi kepeillä löytämisen helpottamista varten.

Mikäli suunnittelukäyntiä ei ole vielä tehty, voit arvioida itse mihin kuituvastaanotin on hyvä asentaa sisätiloissa. Läpivienti tehdään tämän tilan ulkoseinään. Tyypillisesti kuituvastaanotin asennetaan toissijaiseen tilaan, jossa esimerkiksi seinän pintaremontit ovat mahdollisimman harvinaisia (eteinen tai tekninen tila). Jos kodissa on langallinen sisäverkko, on tämä myös hyvä huomioida sijainnin osalta.

Millaisen reiän poraatte talon julkisivuun?

Poraamme julkisivuun reiän, jonka läpimitta on 8mm. Reikä porataan ylöspäin 45 asteen kulmaan vesivahinkojen välttämiseksi.

Mitä laitteita talooni asennetaan?

Asennamme sisään taloon kuituvastaanottimeen (lähelle pistorasiaa) sekä julkisivulaatikon talon ulkopuolelle vastaavaan kohtaan.

Haluan kuituvastaanottimen sisemmälle asuntoon, siis en porausreiän viereen. Voitteko asentaa sen haluamaani paikkaan?

Suosittelemme, että kuituvastaanotin on lähellä julkisivulaatikkoa, ja siksi paikka suunnitellaan jo ennen kaivuutyön aloittamista yhdessä urakoitsijan kanssa. On myös tärkeää, että vastaanotin asennetaan lähelle sähköpistorasiaa.

Miten tontti ennallistetaan kaivuutöiden jälkeen?

Teemme kaivamisen jälkeen karkean ennallistamisen eli täytämme kaivannon olemassa olevalla maa-aineksella, mutta emme ennallista pintakerrosta. Emme esimerkiksi kylvä ruohoa tai asenna laattoja takaisin.

Miten ennallistatte tiet?

Kiinteistöjen ulkopuolella alueen yleisillä teillä ennallistamme asfaltoinnin. Projektin valmistuttua teiden kunto ja ennallistaminen tarkastetaan aina yhdessä kunnan tai kaupungin vastaavan tarkastajan kanssa.

Lue lisää:

Valokuidun toimitus vaihe vaiheelta
Valokuituyhteys omakotitaloon
Valokuituyhteys taloyhtiöön


Aktivointi

Mistä tiedän, että asennus on valmis?

Valokuitusi on onnistuneesti asennettu ja kytketty, kun kuituvastaanottimesi PWR- ja WAN-valot palavat vihreinä. Lisäksi saat meiltä tervetuliaisviestin sähköpostiisi, josta löydät lisätietoa.

Reitittimen liittäminen kuituvastaanottimeen

Reititin jakaa internetisi, jotta voit surffata kotonasi langattomasti. Reititin tulee asiakkaan hankkia itse, mutta olemassa oleva reititin käy myös hyvin. Reitittimen valinnassa kannattaa ottaa huomioon, että reititin tukee 1000Mbit/s internetiä. Tietokoneen tai muun laitteen voi kuitenkin halutessaan myös liittää suoraan kuituvastaanottimeen LAN-johdolla.

Kuinka monta laitetta reitittimeen voi kytkeä?

Kuituvastaanottimessa on neljä 1000M Ethernet-porttia. Vastaanottimeen on myös mahdollista liittää verkkolaajennin/mesh-laite, jolla pistokepaikkoja saa lisää ja kantamaa pidennettyä.

Sain tervetuliaissähköpostin, mutta yhteys ei toimi.

Tarkista kuituyhteyden toimivuus liittämällä laitteesi, kuten tietokoneesi CAT6 Ethernet-kaapelilla suoraan kuituvastaanottimeen (ei reitittimen tai talon dataporttien kaapeleilla). Kun olet yhdistänyt laitteesi suoraan kuituvastaanottimeen, tarkista vastaanottimen valon väri.

Olen tilannut 1000 Mbit/s laajakaistan, mutta nopeus on huomattavasti alhaisempi.

Mikäli havaitset yhteyden nopeudessa puutteita, irrota kaikki laitteet kuituvastaanottimesta ja liitä CAT6-kaapeli suoraan laitteeseesi, kuten tietokoneeseen. Mikäli nopeustesti osoittaa nopeuden olevan edelleen alhainen, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Varmistathan myös, että reitittimesi tukee 1000 Mbit/s nopeutta.

Lue lisää:

Valokuidun toimitus vaihe vaiheelta


Laskutus

Milloin saan laskuni?

Laskut saapuvat noin kuukauden kuluessa laajakaistanne aktivoinnin jälkeen. Huomioithan, että ensimmäinen laskusi saattaa olla normaalia kuukausimaksua suurempi johtuen laskun ajankohdasta. Laskutus alkaa heti, kun yhteys on muodostettu, joten tarkistathan laskun ajankohdan, jos se on saapunut kesken kuukauden.

Haluan laskuni sähköpostitse, mitä teen?

Mikäli olet tehnyt kanssamme sopimuksen lähiaikoina, saat laskut automaattisesti sähköpostiisi. Vanhemmissa sopimuksissa laskutusmuotona on paperilaskutus. Jos haluat vaihtaa paperilaskusta sähköpostilaskutukseen tai siirtyä takaisin paperilaskutukseen, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mistä löydän laskun viitenumeron?

Viitenumero löytyy laskun “Payment ref:”-kohdasta.

Mitä jos viitenumero ei toimi?

Jos viitenumerosi ei toimi, liitä viitenumero viestikenttään. Muistathan tässä tapauksessa jättää viitekentän tyhjäksi.

Valokuidun hyödyt kotitalouksille

Katso valokuidun hinta osoitteessasi.

Tilaa heti tai jätä yhteystietosi lisätietoja varten.

fi