
Tilaaminen
Miten tilaan kuituyhteyden?
Tarkista saatavuus: syötä osoitteesi osoitehakuun ja tarkista, onko alueellasi jo GlobalConnectin valokuituverkko.
Jos talosi on verkkomme alueella, pääset tilaussivulle ja näet kaiken tarvittavan tiedon tilauspäätöksen tekemiseen (hinnat, sopimusehdot jne.)
Jos emme vielä toimi alueellasi, voit lähettää yhteystietolomakkeen, ja olemme yhteydessä heti, kun aloitamme valokuitumyynnin alueellasi.
Tilasin valokuituyhteyden, mitä nyt tapahtuu?
Valokuituverkon rakentaminen alueelle vaatii riittävän suuren tilaajamäärän. Siksi keskustelemme suunnitelmasta kaikkien kiinteistönomistajien kanssa. Myönteisen rakentamispäätöksen jälkeen suunnittelemme kuituverkon laajentamisen alueellesi ja lukitsemme hankkeelle urakoitsijan. Rakentamisen aikana urakoitsijamme ottaa sinuun yhteyttä sopiakseen kanssasi tontillasi tehtävästä kaivuutyöstä. Tonttikatselmuksen aikana suunnittelemme myös julkisivulaatikon ja sisälle tulevan kuitumuuntimen asennukset. Jos olet tilannut laajakaistapalvelut ennakkoon, internetyhteys aktivoituu käyttöösi automaattisesti.
Lue lisää:

Hinnasto
Mitä valokuitu maksaa?
Valokuidussa maksaa asennus ja nettiliittymä, muita kuluja ei ole.
Runkoverkko rakennetaan asuinalueen yleisten teiden varsille; ensimmäiseksi maahan kaivetaan kaapelit, joiden sisällä valokuitujohtimet kulkevat. Valokuidun suurimmat kustannukset tulevat maakaivuutöistä. Tästä syystä liittyminen valokuituverkkoon on edullisempaa silloin, kun tienvierus on auki, ja naapurusto ottaa valokuidun käyttöön samalla kertaa. Kun alueelle on rakennettu runkoverkko ja kuitukaapeli kaivettu kiinteistön tontille, talon ulko- ja sisäpuolelle asennetaan vastaanottoyksiköt. Nämä kaikki sisältyvät asennuksen hintaan.
Valokuidun asennuksen lisäksi valitset itsellesi sopivat netti- ja TV-palvelut, ja maksat niiden käytöstä.
Huom. Emme peri valokuidun ylläpitämisestä vuokraa tai muita kuluja. Kuitumuuntimen ylläpito kuuluu vastuullemme ja se sisältyy liittymismaksuun.
Mitä laajakaista maksaa?
Haluamasi netti- ja TV-palvelut voit valita verkossamme toimivien operaattoreiden joukosta.
Tutustu palveluntarjoajiin ja hinnastoon täältä.
Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä tilaus jatkuu automaattisesti kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Voinko vähentää valokuidun asennuksen kotitalousvähennyksessä?
Valokuidun asennuksen työvoimakulut ovat vähennyskelpoisia kotitalousvähennyksessä. Voit ilmoittaa ne veroilmoituksessa. Lisätietoja saat osoitteesta vero.fi.
Voinko peruuttaa tekemäni tilauksen?
Sinulla on oikeus peruuttaa tilaus kuluitta 14 vuorokauden sisällä siitä, kun olet saanut tilausvahvistuksen.
Tämän jälkeen perimme sopimusehtojen mukaisen peruutusmaksun.
Peruutusmaksun suuruus riippuu siitä missä vaiheessa valokuidun rakentaminen alueellasi on. Tarkemmat tiedot löydät sopimuksestasi.
Entä jos myyn taloni, ennen kuin valokuitu on asennettu?
Tilaus on mahdollista siirtää uuden omistajan nimiin. Tällöin nykyinen omistaja täyttää yhdessä uuden omistajan kanssa siirtolomakkeen, jonka saat ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Näin tilaus saadaan siirrettyä uuden omistajan nimiin. Jos kiinteistön uusi omistaja ei halua liittyä valokuituverkkoon, nykyisen omistajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sopimuksen purkamiseksi.
Lue lisää:

Toimitus
Kuinka pitkä on valokuidun toimitusaika?
Ilmoitamme rakentamispäätöksestä 6 kuukauden kuluessa tilauksen teosta. Myönteisen rakentamispäätöksen jälkeen rakennamme valokuituverkon kahden vuoden sisällä tilauksen teosta.
Jos rakentamisen aikana ilmenee viivästyksiä, olemme siitä jokaiseen tilaajaan erikseen yhteydessä. Sopimus valokuidun tilaamisesta on voimassa 24 kuukautta tilauksen teosta.
Lue lisää:

Rakentaminen
Miten asentaminen tapahtuu? Saanko itse päättää, missä ja milloin tontillani kaivetaan?
Kun tonttikatselmus on ajankohtaista, urakoitsijamme ottaa yhteyttä sopiakseen kanssasi ajan tonttikatselmusta varten. Sen aikana käytte yhdessä läpi mihin kohtaan kuitukaapeli kaivetaan, mistä kohdasta kuitu tuodaan sisään taloon ja minne kuitumuunnin sijoitetaan. Tavoitteenamme on aina kaivaa mahdollisimman lyhyt oja. Reitti suunnitellaan kuitenkin aina yhdessä asiakkaan kanssa.
Miten syvälle kaivatte tontillani?
Valokuitu asennetaan tontilla 30cm syvyyteen.
Haluan itse asentaa putken kuitua varten. Mitä tulee ottaa huomioon?
Halutessasi voit minimoida kuiturakentamisen haittoja tontillasi asentamalla 30–40 cm syvyyteen läpimitaltaan 50–110 mm sileäpintaisen muoviputken (esim. sadevesiputki). Lujuusluokan suosittelemme olevan SN8, jotta putki säilyy käyttökelpoisena. Asentamistyötä helpottaa, jos putkessa on valmiina vetonaru.
Putken toisen pään tulisi olla läpiviennin sijainnin luona ja toisen pään tontin rajan läheisyydessä. Putken päät tulee suojata vedenpitäviksi esimerkiksi teippaamalla. Voit merkata putken molemmat päät esimerkiksi kepeillä löytämisen helpottamista varten.
Mikäli suunnittelukäyntiä ei ole vielä tehty, voit arvioida itse mihin kuitumuunnin on hyvä asentaa sisätiloissa. Läpivienti tehdään tämän tilan ulkoseinään. Tyypillisesti kuitumuunnin asennetaan toissijaiseen tilaan, jossa esimerkiksi seinän pintaremontit ovat mahdollisimman harvinaisia (eteinen tai tekninen tila). Jos kodissa on langallinen sisäverkko, on tämä myös hyvä huomioida sijainnin osalta.
Millaisen reiän poraatte talon julkisivuun?
Poraamme julkisivuun reiän, jonka läpimitta on 8mm. Reikä porataan ylöspäin 45 asteen kulmaan vesivahinkojen välttämiseksi.
Mitä laitteita talooni asennetaan?
Asennamme sisälle taloon kuitumuuntimen (lähelle pistorasiaa) ja talon ulkopuolelle julkisivulaatikon.
Voitteko asentaa kuitumuuntimen mihin tahansa haluamaani paikkaan?
Suosittelemme, että kuitumuunnin on lähellä julkisivulaatikkoa, ja siksi paikka suunnitellaan jo ennen kaivuutyön aloittamista yhdessä urakoitsijan kanssa. On myös tärkeää, että muunnin asennetaan lähelle sähköpistorasiaa. Kuitumuunnin voidaan myös asentaa esimerkiksi talon tekniseen tilaan, mikäli kaapeleille on varattu reitti valmiiksi asennusta varten.
Miten tontti ennallistetaan kaivuutöiden jälkeen?
Teemme kaivamisen jälkeen karkean ennallistamisen eli täytämme kaivannon olemassa olevalla maa-aineksella, mutta emme ennallista pintakerrosta. Emme esimerkiksi kylvä ruohoa tai asenna laattoja takaisin.
Miten ennallistatte tiet?
Kiinteistöjen ulkopuolella alueen yleisillä teillä ennallistamme asfaltoinnin. Projektin valmistuttua teiden kunto ja ennallistaminen tarkastetaan aina yhdessä kunnan tai kaupungin vastaavan tarkastajan kanssa.
Lue lisää:
Valokuidun toimitus vaihe vaiheelta
Valokuituyhteys omakotitaloon
Valokuituyhteys taloyhtiöön

Aktivointi
Mistä tiedän, että asennus on valmis?
Valokuitusi on onnistuneesti asennettu ja kytketty, kun kuitumuuntimesi PWR- ja WAN-valot palavat vihreinä. Lisäksi saat meiltä tervetuliaisviestin sähköpostiisi, josta löydät lisätietoa.
Reittimen liittäminen kuitumuuntimeen
Reititin jakaa internettisi, jotta voit surffata kotonasi langattomasti. Asiakas hankkii reitittimen itse. Jo olemassa oleva, valokuidun kanssa yhteensopiva reititin käy hyvin. Reitittimen valinnassa tulee huomioida se, että reititin tukee valitsemaasi nettinopeutta. Yleisesti ottaen sim-kortilliset reitittimet eivät välttämättä ole yhteensopivia kuitumuuntimen kanssa.
Kuinka monta laitetta kuitumuuntimeen voi kytkeä?
Kuitumuuntimessa on neljä 1000M Ethernet-porttia, joihin voit yhdistää reitittimen tai muita laitteita. Voit myös kytkeä yhteyden näistä porteista suoraan talon sisäverkkoon. Huomaathan, että kuitumuuntimessa itsessään ei ole palomuuria. Nettiselauksen turvallisuutta voi parantaa erillisellä palomuurilla ja virustorjunnalla.
Miten tarkistan kuituyhteyden toimivuuden?
1. Käynnistä kuitumuunnin uudelleen sammuttamalla se joko virtapainikkeesta tai irrottamalla hetkeksi virtajohto pistorasiasta. Anna muuntimen käynnistyä rauhassa uudelleen. Tämä voi kestää useita minuutteja, joten odota rauhassa. Kuitumuuntimen käynnistyttyä varmista käyttöohjeesta mallikohtaisten valojen merkitys. Käynnistä samaan aikaan myös reititin uudelleen, jotta se hakee yhteyden kuitumuuntimen uudelleen. Tarkista myös reitittimen valoista sen verkkoyhteyden tila.
2. Mikäli kuitumuuntimen ja reitittimen valot osoittavat niiden toimivan normaalisti, mutta yhteyttä ei muodostu, kytke tietokoneesi suoraan johdolla kuitumuuntimeen sen mukana toimitetulla CAT6-kaapelilla testataksesi yhteyden toimivuus.
3. Mikäli yhteyttä ei muodostu tai kuitumuuntimen valot osoittavat vikaa verkossa, ota yhteyttä palveluntarjoajaasi vian selvittämiseksi.
4. Vaikka nettiä voi käyttää yhdistämällä tietokone suoraan kuitumuuntimeen, suosittelemme hankkimaan lisäksi palomuurilla varustetun reitittimen vahvistamaan nettiyhteytesi tietoturvaa.
Mitä tehdä, jos nopeus on tilattua alhaisempi?
Nopeuden vaihteluvälit ja netin normaalinopeus vaihtelee palveluntarjoajittain. Tarkista oman nettipalvelusi nopeudet palveluntarjoajasi kanssa tekemästäsi sopimuksesta.
500M ja sitä nopeammat nettiyhteydet vaativat nopeustestiin CAT6-verkkokaapelin, ja vähintään 1G verkkokortilla varustetun tietokoneen.
1. Aloita nopeustesti irrotamalla kaikki laitteet kuitumuuntimesta, jotta ne eivät häiritse testiä. Käynnistä sekä kuitumuunnin että tietokoneesi uudelleen parhaan mahdollisen yhteyden saavuttamiseksi. Voit käynnistää kuitumuuntimen joko virtapainikkeesta tai irrottamalla virtajohdon seinästä hetkeksi. Uudelleenkäynnistyminen ja verkkoyhteyden muodostuminen saattaa kestää useita minuutteja.
2. Yhdistä tietokoneesi suoraan kuitumuuntimeen sen mukana toimitetulla CAT6-kaapelilla. Reitittimen kautta tehtynä reitittimen oma palomuuri tai muut ominaisuudet voivat hidastaa netin todellista nopeutta ja vaikuttaa nopeustestin lopputulokseen. Langattoman verkon kautta suoritettuna nopeustestin tulos ei ole luotettava.
3. Nopeustestin voi suorittaa osoitteessa:
4. Mikäli nopeustesti näyttää alhaista nopeutta kannattaa se toistaa eri selaimella ja/tai laitteella, jotta laiteperäiset yhteyttä hidastavat seikat saadaan suljettua pois.
5. Jos nopeustestin tulos ei ole vastaa sopimuksen nopeuden vaihteluväliä, olethan yhteydessä omaan palveluntarjoajaasi tilanteen selvittämiseksi.
Lue lisää:

Laskutus
Milloin saan laskun liittymisestä?
Liittymismaksu laskutetaan yleensä kytkentää seuraavan kalenterikuukauden aikana. Nettipalvelun laskutuksesta vastaa valitsemasi palveluntarjoaja.
Mitä laskutusvaihtoehtoja on?
Halutessasi voit tiedustella laskutusvaihtoehdoista valitsemasi palveluntarjoajan asiakaspalvelusta.
GlobalConnectin palvelut laskutetaan automaattisesti sähköpostilaskulla, mutta ne on mahdollista vaihtaa myös paperilaskulle. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme!
Mistä löydän viitenumeron GlobalConnectin laskulla?
Viitenumero löytyy laskun “Payment ref:”-kohdasta.

Tarkista valokuidun saatavuus
Katso, onko valokuitu saatavilla osoitteessasi tai tilaa palveluita!