Usein kysyttyä - GlobalConnect Finland
PrivataFöretag

Beställa

Hur beställer jag en fiberuppkoppling?

Det är enkelt att beställa en fiberuppkoppling: Gå till adressöket för att kontrollera tillgänglighet, ange din adress för att se om du kan beställa fiber till ditt hem redan nu. Om ditt hus ligger i vårt verksamhetsområde kommer du till en beställningssida med information om nuvarande erbjudanden, priser och avtalsvillkor.

Om vi ännu inte har verksamhet i ditt område, kan du visa ditt intresse genom att lämna dina kontaktuppgifter genom att fylla i formuläret. Vi kontaktar dig genast när en säljkampanj börjar i ditt område.

Se tillgänglighet

Jag har beställt fiber, vad händer nu?

Om ett byggbeslut redan tagits för ditt område planerar vi efter avtalet undertecknats byggande av fibernät i ditt område och väljer en entreprenör för projektet. Vår entreprenör kontaktar dig under byggprocessen för att komma överens om grävningsarbeten på din tomt. Under tomtsynen väljer vi även plats för den låda som ska installeras på fasaden och installerar en fibermottagare inne i huset. När detta gjorts gräver vi ner fiberkabeln och blåser fibern, kopplar fibern och snyggar upp efter oss på tomten. Om du beställt bredbandstjänster i förväg, aktiveras uppkopplingen omedelbart.

Om ett byggbeslut ännu inte tagits för ditt område, väntar vi på att få tillräckligt många beställare i ditt område för att förbereda ett byggbeslut.

Läs mer:

Faser i ett fiberprojekt


Prislista

Vad kostar fiber?

Priset till en fastighet ser du med hjälp av adressöket. Om du redan beställt en fiberuppkoppling, ser du priset i orderbekräftelsen. När byggandet börjar i ditt område stiger installationspriset på fiber. Rekommendationen är att utnyttja förmånen för förhandsbeställare, eftersom installationspriset då är betydligt lägre.

Efter att fiberuppkopplingen installerats betalar du endast för de bredbandstjänster som du beställer, inget annat. Vi debiterar ingen hyra eller andra kostnader för fiber i fortsättningen.

Mitä laajakaista maksaa?

Tarvitsemasi laajakaista- ja TV-palvelut voit valita verkossamme toimivien operaattorien joukosta.

Tutustu palveluntarjoajiin ja hinnastoon täältä.

När bindningstiden löper ut, fortsätter abonnemanget automatiskt till ordinarie pris på en månad uppsägningstid. Observera att anslutningsavgiften kan ha ändrats efter bindningstiden. Månadskostnaden debiteras alltid enligt den vid var tid gällande prislistan.

Kan jag dra av fiberinstallationen som hushållsavdrag?

Du kan göra hushållsavdrag för arbetskostnader som gäller fiberinstallation. Du kan ange dem i skattedeklarationen. Mera information på skatt.fi.

Jag har beställt fiber, men jag har ångrat mig. Kan jag ångra min beställning?

Du har rätt att ångra beställningen utan kostnad inom 14 dygn efter beställningen. Därefter debiteras en ångeravgift enligt avtalsvillkoren om du annullerar beställningen. Ångeravgiftens belopp beror på huruvida ett beslut om byggande tagits för ditt område.

Vad händer om jag säljer mitt hus innan fiber installerats?

Beställningen kan gå över på den nya ägaren. Då fyller den nuvarande ägaren i ett överföringsformulär tillsammans med den nya ägaren. Formuläret fås från vår kundtjänst. Då går beställningen över på den nya ägaren. I eventuella ångerfall ska den nuvarande ägaren kontakta vår kundtjänst för att säga upp avtalet.

Läs mer:

Installation + bredband = priset på fiber

Fiber möjliggör snabbt bredband


Leverans

Hur lång är leveranstiden för fiber?

Leveranstiden varierar alltid beroende på projekt och när beställningen görs, eftersom till exempel handläggningstiden för olika myndighetstillstånd varierar. Dessutom påverkas grävningsarbetena av väderförhållanden, och därför ska man i tidsplanen för projektet beakta årstiderna. Vanligtvis tar det cirka 6–12 månader att bygga ut nät i ett område.

Garanterar ni leverans inom en viss tid?

Det är inte alltid möjligt att garantera en exakt leveranstid, eftersom många externa faktorer påverkar leveransen. Vårt mål är att leverera fiber i ditt område enligt en tidsplan. Om leveransen av någon anledning fördröjs, får kunden alltid information om det. Vi förbinder oss att leverera fiber till ditt hem inom 24 månader efter att beställningen mottagits, förutsatt att inga av oss oberoende fördröjningar uppstår under projektet.

Läs mer:

Faser i ett fiberprojekt


Bygga

Hur görs en installation? Får jag själv besluta om tiden och platsen för grävandet på min tomt?

När en tillsy av tomten är aktuell kontaktar entreprenören dig för att komma överens om en tid. Under tomtsynen utser ni tillsammans en plats för nedgrävning av fiberkabeln, en plats där fiber dras in i huset och en plats där fibermottagaren ska placeras. Vårt mål är att alltid gräva ett så kort dike som möjligt. Rutten planeras dock alltid tillsammans med kunden.

Hur djupt kommer ni att gräva på min tomt?

Fiber installeras på ett djup på 30 cm på tomten.

Jag vill själv installera ett rör för fibern. Vad ska jag tänka på då?

Om du vill kan du minimera olägenheterna med fiberbyggande på din tomt genom att 30–40 cm ner på djupet installera ett plaströr med glatt yta och diametern 50–110 cm (till exempel regnvattenrör). Som hållfasthetsklass rekommenderas SN8, för att röret ska bibehållas användningsdugligt. Installationsarbetet underlättas om röret har ett dragsnöre.

Ena ändan av röret ska placeras vid kabeldragningen och den andra ändan nära tomtgränsen. Ändorna på röret ska skyddas med till exempel tejp för att bli vattentäta. Du kan markera båda ändorna av röret till exempel med käppar för att göra det lättare att hitta röret.

Om ett planeringsbesök ännu inte gjorts, kan du själv fundera på var en fibermottagare kunde installeras inne i huset. Kabeldragningen görs i ytterväggen. Vanligtvis installeras en fibermottagare i ett sekundärt rum, där till exempel väggytorna inte behöver renoveras särskilt ofta (hall eller tekniskt rum). När det gäller placeringen ska även eventuellt trådlöst nät i hemmet beaktas.

Hurdant hål ska borras i fasaden på huset?

Vi borrar ett hål vars diameter är 8 mm i fasaden. Hållet borras uppåt i 45 graders vinkel för att undvika vattenskador.

Vilka enheter installeras i mitt hus?

Vi installerar en fibermottagare inne i huset (nära ett uttag) samt en fasadlåda utanför huset på motsvarande ställe.

Jag vill ha fibermottagaren längre in i bostaden, inte invid borrningshålet. Kan ni installera den på en plats som jag anvisar?

Rekommendationen är att ha fibermottagaren nära fasadlådan, och därför utses platsen tillsammans med entreprenören redan innan grävningsarbete inleds. Det är även viktigt att mottagaren installeras nära ett eluttag.

Vad görs för att återställa tomten efter grävningsarbetet?

Efter grävningsarbetet görs en grovåterställning, det vill säga vi fyller utgrävningen med befintlig jord, men vi återställer inte ytskikt. Till exempel sår vi inte gräs eller installerar plattor på nytt.

Vad görs för att återställa vägar?

Utanför fastigheterna på allmänna vägar i området återställer vi asfalteringen. Efter att projektet färdigställts kontrolleras vägarnas skick och återställningen tillsammans med kommunens eller stadens ansvariga inspektör.

Läs mer:

Faser i ett fiberprojekt
Fiber till villa
Fiber till flerbostadshus


Aktivera

Hur vet jag att installationen är klar?

Din fiber är installerad och kopplad när PWR- och WAN-lamporna på din fibermottagare lyser grönt. Dessutom får du ett välkomstmeddelande av oss till din e-post med mera information.

Ansluta en router till fibermottagare

Routern delar uppkopplingen, och du kan surfa trådlöst hemma. Du som kund ska själv skaffa en router och det går bra med en som du redan har. När du väljer router ska du tänka på att den ska stöda en uppkoppling på 1000 Mbit/s. Datorn eller en annan enhet kan anslutas direkt till fibermottagaren med en LAN-kabel.

Hur många enheter kan anslutas till en router?

En fibermottagare har fyra 1000M Ethernet-portar. Till en mottagare kan man även ansluta en wifi-förstärkare/mesh-enhet, för att få fler uttag och större räckvidd.

Jag fick ett välkomstmeddelande, men uppkopplingen fungerar inte.

Kontrollera fiberuppkopplingens funktion genom att ansluta din enhet, såsom din dator, med CAT6 Ethernet-kablar direkt till fibermottagaren (inte med routerns kablar eller kablar för husets dataport). När du anslutit din enhet direkt till fibermottagaren, kontrollera färgen på lampan på mottagaren.

Jag beställde bredband på 1000 Mbit/s, men hastigheten är betydligt lägre.

Om du upptäcker brister i uppkopplingens hastighet, lossa alla enheter från fibermottagaren och anslut CAT6-kabeln direkt till din enhet, såsom din dator. Om hastighetstestet fortfarande visar en låg hastighet, kontakta vår kundtjänst. Se även till att din router stöder hastigheten 1000 Mbit/s.

Läs mer:

Faser i ett fiberprojekt


Fakturering

När får jag min faktura?

Fakturorna kommer cirka en månad efter att din bredbandstjänst har aktiverats. Observera att din första faktura kan vara högre än den normala månadsavgiften på grund av fakturans tidpunkt. Faktureringen börjar så snart anslutningen har upprättats, så kontrollera fakturans datum om den har kommit under månaden.

Jag vill ha min faktura via e-post, vad gör jag?

Om du har ingått avtal med oss nyligen får du automatiskt dina fakturor via e-post. I äldre avtal är faktureringsmetoden pappersfakturering. Om du vill byta från pappersfaktura till e-postfakturering eller gå tillbaka till pappersfakturering, vänligen kontakta vår kundservice.

Var hittar jag fakturans referensnummer?

Referensnumret finns i fakturans “Payment ref:”-avsnitt.

Vad gör jag om referensnumret inte fungerar?

Om ditt referensnummer inte fungerar, vänligen inkludera referensnumret i meddelandefältet. Kom ihåg att lämna referensfältet tomt i detta fall.

Valokuidun hyödyt kotitalouksille

Se priset för fiber till din adress.

Beställ direkt eller lämna dina kontaktuppgifter för att få mera information.

sv_SE